Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro antrus metus organizuojamas operos ir klasikinės muzikos festivalis sugrįžta į senąjį elingą. Rugpjūčio 1-ąją jis pažymės miesto 770-ąjį gimtadienį pristatydamas Alvido Remesos oratorijos „Sakmė apie Mėmelburgą“ premjerą Klaipėdos piliavietėje. Rugpjūčio 5, 6 d. žiūrovai turės galimybę dar kartą išvysti išskirtinį Richardo Wagnerio operos „Skrajojantis olandas“ pastatymą istoriniame Klaipėdos elinge. Į šiųmetę programą užveriantį įspūdingą operos gala koncertą atviroje elingo scenoje, kurioje balsingieji muzikinio teatro ir kviestiniai solistai publikai dovanos gražiausias arijas iš operų, operečių ir miuziklų, festivalis pakvies rugpjūčio 7 dieną.
Festivalis pakeitė savo įvaizdį ir mastelį
1998–2020 m. Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro rengtas tarptautinis operos ir simfoninės muzikos festivalis „Muzikinis rugpjūtis pajūryje“ tapo vienu svarbiausių traukos taškų klasikinės muzikos gerbėjams Lietuvos pajūryje pačiame atostogų sezono įkarštyje. Gimęs iš dirigento Stasio Domarko iniciatyvos, festivalis nuosekliai vykdė savo misiją – puoselėjo profesionalųjį scenos meną Vakarų Lietuvoje, kasmet pristatydamas operos, operetės ir šokio spektaklius, simfoninės ir vokalinės muzikos programas.
Tačiau šiuo metu atsinaujinančiam teatrui tampa ypač aktualu atliepti ne tik augančias kolektyvo menines ambicijas, bet ir tokias nūdienos kultūros reikmes, kaip auditorijos plėtra, aktyvus tarptautinis bendradarbiavimas, įvaizdžio gerinimas ir žinomumo didinimas. Tad pernai Muzikinio teatro organizuojamas vasaros festivalis pakeitė savo įvaizdį ir mastelį: jis tapo Klaipėdos festivaliu siekiančiu įsitvirtinti tarp didžiausių klasikinės muzikos festivalių ne vien Vakarų Lietuvos, bet ir visame Pabaltijo regione. Lygiuodamiesi į orkestrų pasirodymais ir operų pastatymais atvirame ore garsėjančius Europos muzikos festivalius, kaip Bregenco festivalis Austrijoje, Operos festivalis Veronos arenoje. Klaipėdos festivalio rengėjai savo sumanymus įgyvendina unikalioje vietoje – senajame elinge, tapusiame festivalio simboliu ir programos epicentru.
Opera „Skrajojantis olandas“. Martyno Aleksos nuotr.
Vienu pagrindinių festivalio akcentų išlieka Muzikinio teatro puoselėjama tradicija kasmet šioje istorinėje miesto vietoje parodyti spektaklį, skirtą Klaipėdos miesto gimtadieniui rugpjūčio 1 dieną. 2020 m. šiai progai, o sykiu ir muzikinio teatro Klaipėdoje 200 metų sukakčiai paminėti KVMT čia pristatė vokiečių genijaus Richardo Wagnerio operos „Skrajojantis olandas“ pastatymą. Nors dėl su pandemija susijusių ribojimų 2020 m. opera buvo gyvai parodyta tik kartą ir tik ribotam žiūrovų skaičiui, premjera pranoko lūkesčius: pastatymo originalumas, aukšta meninė kokybė, savitas senojo elingo vietos ir įrangos pritaikymas pelnė mūsų šalies ir užsienio publikos bei kritikų liaupses, kasmetiniuose profesionalaus scenos meno darbų apdovanojimuose buvo įvardytas ryškiausiu Lietuvos teatro reiškiniu. R. Wagnerio operos inscenizaciją sumanyta paversti tęstiniu ir tradiciniu festivalio renginiu, miesto kultūros vizitine kortele. Be „Skrajojančio olando“, kasmet sugrįžtančio į senąjį Klaipėdos uostą, elingas suteikia natūralias dekoracijas bei koncertų aikštelę ir kitiems didiesiems festivalio projektams.
Išskirtinis reginys elinge – kasmet vis kitoks
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadovė Laima Vilimienė akcentuoja, „kad rengdamas tarptautinį Klaipėdos festivalį, teatras kelia sau ambicingą tikslą kurti kasmetinį vasaros įvykį. Norime, kad Klaipėdos festivalis reprezentuotų ne vien uostamiestį ar pajūrio regioną, bet ilgainiui taptų Lietuvos kultūros vartais, plačiai atvertais įvairių sričių scenos menų profesionalams ir žiūrovams iš Europos bei tolimesnių pasaulio kraštų. Įkvėpimo ir idėjų festivaliui sėmėmės iš itin sėkmingos Richardo Wagnerio operos „Skrajojantis olandas“ pristatymo senajame Klaipėdos elinge. Nors planavome operą „Skrajojantis olandas“ rodyti tik kartą, tačiau po jos parodymo tarptautinėje operos platformoje „OperaVision“ sulaukėme tiek daug pozityvių atsiliepimų, o recenzijos iš įvairiausių šalių vis dar siunčiamos, kad nusprendėme pakartoti dar ne kartą. Užsienio kritikai rašo, kad Klaipėda gali šiuo pastatymu didžiuotis, kad dėl savo lokacijos tai vienas geriausių R. Wagnerio operos pastatymų pasaulyje. Ši unikali istorinė vieta tapo naujojo festivalio simboliu: būtent čia, atvirame ore, prie Kuršių marių įsikūrusioje buvusioje Paulio Willy Lindenau laivų statykloje ar istorinėje Klaipėdos piliavietėje, rutuliosis festivalio renginių veiksmas“, – sako L. Vilimienė.
Modestas Pitrėnas. KVMT nuotr.
„Skrajojančio olando“ muzikos vadovas ir dirigentas Modestas Pitrėnas juokavo, kad nuo pat klaipėdiškio „Skrajojančio olando“ premjeros nepatikėjęs, jog šis pastatymas bus rodomas vienintelį kartą. Ir nuojauta profesionalo neapgavo. „Palankus vėjas vėl plukdo „Skrajojančio olando“ laivą Klaipėdos krantų link. Muzikinis teatras gali didžiuotis ne tik atvykstančiais svečiais, bet ir čia dirbančiais profesionalais. Nė vienas Lietuvos menininkų kolektyvas nėra toks tarptautinis, kaip Klaipėdos. Atlikti „Skrajojantį olandą“ atvirame ore man, kaip dirigentui, yra iššūkis ir avantiūra. Tarsi proga dar kartą pasigalynėti su savimi, pasitempti“, – pasakojo M. Pitrėnas.
D.Abaris ir G.Šeduikis.KVMT nuotr.
Operos režisieriai Dalius Abaris ir Gediminas Šeduikis sako, kad pasikeitimus „Skrajojančiame olande“ pastebės tik akyliausi žiūrovai. „Klaipėdos festivalio scena ir aplinka savaime kelia iššūkių bei neleidžia atsipalaiduoti. Į festivalį ateinančių žiūrovų laukia reginys, kuris visomis prasmėmis yra išskirtinis – be rėmų, be sienų, supamas uosto dulkių ir specifinių garsų, skleidžiamų netikėtų „kaimynų“. Tačiau būtent tai ištirpdo vadinamąją ketvirtąją sieną, skiriančią žiūrovus ir atlikėjus. Tai naujos, nepatirtos emocijos, galimybė pajusti ne tik atlikėjų, bet ir gamtos artumą“, – teigia D. Abaris.
Režisierius G. Šeduikis juokavo, kad rašydamas operą R. Wagneris veikiausiai įsivaizdavo Klaipėdos elingą. „Opera idealiai tinka šiai vietai. Ji tarsi su natūraliais 5D efektais: muzika, teatras, solistai susijungia su laivais, metalu ir rūdimis. Manau, kad esame ant „didelių dalykų“ slenksčio: Klaipėdos festivalis plėsis ir plėsis, o elingui bus vis sunkiau sutalpinti visus menininkus ir plūstančius žiūrovus. Mene nėra rutinos: kiekvienas spektaklis kitoks, kaip ir šių metų „Skrajojantis olandas“, į kurį atvyksta Klaipėdoje negirdėti atlikėjai iš užsienio, choristai, šokėjai. Visi jie su sava energija. Ateikite ir išvyskite „Skrajojantį olandą“ naujai“, – kvietė G. Šeduikis.
Bilietų liko visai nedaug – paskubėkite. Visų labai laukiame!