Palangiškių taksi vairuotojų karai: mūšiai už patrauklesnę stovėjimo vietą ir savavališki kelio ženklų „perpaišymai“

Dana Lukauskienė

Taksi vairavimas ir keleivių vežimas – labai didelės atsakomybės reikalaujantis darbas, kuris vyksta ir savaitgaliais, ir švenčių dienomis, o neretai ir naktį. Taip pat reikia laikytis griežtų reikalavimų, taisyklių. Be viso to, kokius įstatymus ar taisykles užkrauna valstybė ar savivaldybės, dar reikia atlaikyti ir kitų ta pačia veikla užsiimančių kolegų niekur nesurašytus reikalavimus. Palangiškis taksi vairuotojas Romualdas Alekna sako, jog kiekvieną darbo dieną pradeda su šypsena, tačiau nevisad ją pavyksta išlaikyti iki darbo pabaigos.

R. Aleknai taksisto duona yra kasdienybė. Tačiau kaip ir kiekviename darbe iššūkių netrūksta. „V.P.“ nuotr.

Būna ir sunkių momentų

„Labai džiaugiuosi dirbdamas tokį darbą. Jis yra nelengvas, bet kiekvienas pavežtas žmogus, jo istorija, pasakojimas padeda pasijusti reikalingu, laukiamu, suprasti tikrąją vairuotojo darbo reikšmę. Mes ne tik pavėžėjame keleivius, kartais tampame jų guodėjais, klausytojais, patarėjais –  kalbėjo vairuotojas R. Alekna. Jis taksistu dirbęs dar prieš 30 metų, kiek vėliau, trumpam užsiėmė kita veikla, bet dabar vėl ėmėsi širdžiai mielo, gerai pažįstamo darbo.

Jis mena dar tuos laikus, kuomet Palangoje būdavo gerokai daugiau vietinių žmonių, o ir žmonės būdavo nuoširdesni, paslaugesni. Taksistas taksistą anuomet remdavo, pagelbėdavo. Nuvežus klientus į kitą miestą, kolegos pasirūpindavo, kad nereikėtų tuščiam grįžti, perleisdavo netgi savo keleivius. O dabar, anot vyriškio, visai kiti laikai, bėdoje esi dažniausiai vienas, tad pagalbos tikėtis maža vilties, nebeliko tikro nuoširdaus bendravimo, kolegiškumo. Jis atviravo, kad stengiasi kas dieną pradėti su šypsena, tačiau būna ir sunkių momentų.

Pasigenda tolerancijos

Taksi vairavimas ir keleivių vežimas – labai didelės atsakomybės reikalaujantis darbas, kuris vyksta ir savaitgaliais, ir švenčių dienomis, o neretai ir naktį. Taip pat reikia laikytis griežtų reikalavimų, taisyklių. Be to, nuolat brangsta automobilių draudimo paslaugos, kyla kuro kainos. Kas pusę metų privaloma technikinė automobilio apžiūra, automobilio remontas, o dar ir nedėkinga mokestinė sistema pareikalauja didelių sąnaudų, tad tenka keleivius vežti už ganėtinai aukštą kainą. Šiuo metu Palangoje dieną pavėžėtiems keleiviams už kilometrą tenka sumokėti 1 eurą, o naktį – 1 eurą ir dvidešimt centų. Kartais kiek brangiau keliaujama iki oro uosto, tačiau R. Alekna tikina, jog stengiasi būti supratingas, atsižvelgti į kiekvieno keleivio galimybes. Jis atviravo, kad Palangos mieste pavažiuoti taksi automobiliu kone į bet kurį tašką galima už 5 eurus, kelionė į Klaipėdą galėtų kainuoti 25-30 eurų, priklausomai nuo rajono, į Kretingą – apie 10, naktį – 15 eurų.

Sunkiausia, anot R. Aleknos, gauti stovėjimo vietą. Būna, kai kolegos ir mašiną užblokuoja, atsistojus į, jų nuomone, kone privačią jų stovėjimo vietą. „V.P.“ nuotr.

„Palangoje daugelį metų veikia kelios taksi įmonės, tolerancijos, supratingumo ir atjautos po kelerių metų pertraukos grįžusiems nėra. Nors Savivaldybė traktuoja, kad visiems taksi vairuotojams sudarytos vienodos sąlygos ir galimybės, tačiau, mano nuomone, taip nėra. Pagrindinė mano problema, jog esu paliktas be vietos. Atrodo, darau viską tą patį kaip ir kiti – moku mokesčius, gaunu licenciją, individualios veiklos pažymą, viską derinu su visomis reikiamomis institucijomis, tačiau būna dienų, kad jautiesi lyg kare. Seniau dirbantieji kone nusavino viešas, visiems skirtas taksi stovėjimo aikšteles, būna atvejų, kai puola vos pabandžius atsistoti, į jų nuomone, per amžių amžius tik jiems vieniems priklausančia viešą vietą. Pastaruoju metu pastebiu, kad žmonės pasidaro panašesni į žvėris – už kapeiką pagatavi ir gerklę perkąsti, o skaudžiausia, kai tai daro ta pačia veikla užsiimantys kolegos“, – kalbėjo pašnekovas.

Svarbu greitis, gera orientacija ir operatyvumas

„Galimybė stovėti miesto centre ir laukti keleivių kiekvienam taksi vairuotojui labai svarbi. Nes šiame darbe būtinas greitis, gera orientacija ir operatyvumas. Vos kelias minutėles pavėlavus į iškvietimo vietą, tavo keleivius gali nuvežti greitesnis. Žmonės nelinkę laukti. O aš jau esu sukaupęs didžiulį metų ir patirties bagažą. Metai eina, silpnėja sveikata, skauda nugarą, todėl sunku greitai reaguoti, bet stengiuosi. O blogiausia, kad nelygios konkurencijos sąlygos. Vienų įmonių telefonų numeriai skelbiami tiesiog ant ženklų, taksi stovėjimo vietoje, o mes be nuolatinės sustojimo vietos kabome tarp žemės ir dangaus“, – atvirai pasakojo ponas Romualdas.

Jis teigė, kad būna darbo dienų, kuomet jaučiasi lyg avis tarp vilkų. Mat sustojus Savivaldybės numatytose vietose, kurias yra lyg ir pasisavinę kiti, seniau dirbantys taksistai, neretai sulaukia nemalonumų. Ne tik iš vietos yra varomas, o kartais imamasi ir griežtesnių priemonių – nenorėdami įleisti stovėti, ne kartą yra savo nerašytas taisykles įrodinėję, užblokuodami naujai į taksi verslą įsiliejusią mašiną. Pažeidus nerašytas taisykles, prasideda vairuotojų karas.

„O ką daryt, muštis juk su savais neisi. Gaila, kad po pertraukos grįžus į veiklą, likau svetimas ir savame krašte“, – kalbėjo vairuotojas.

Jei pasiūlo – priėminėji

„Labai daug keleivių važiuoja iš baro „Luiza“, nemažai būna svečių iš Kretingos, būna kompanijų iš Klaipėdos. Prie minėto baro vyrai susirenka smagiai praleisti laiką, o neretai pasimuša. Mums belieka juos saugiai namo pristatyti. Pasitaiko ir aršesnių. Ne visi prie baro energiją išlieja, kartais jos likučius sukaupę ir taksistui į veidą pasiūlo. Bet tiek metų pradirbęs supranti, kad vyrai išgėrę, liežuvis kartais daugiau šneka nei norisi, tad nepyksti. Bet būna ir baisių nutikimų, kuomet penki stambūs, augaloti vyrukai pasiūlo vairuotojui iš mašinos išlipti. Šiais laikais taksisto niekas neapgins, tad tenka pačiam suktis iš situacijos, panaudoti tam tikras priemones ar kovos veiksmus, ir tuomet, kai įsitikini, jog aršiausiasis nejuda, jau kviesti pareigūnus. Pamenu nutikimą, kuomet buvau užpultas, jei būčiau buvęs silpnesnis, nežinia kaip situacija būtų pasibaigus, mat policijos ekipažas iki įvykio vietos Palangoje važiavo net 15 minučių. Laimei, pats susitvarkiau, papurškiau dujų chuliganui. Areštinėje išsiblaivęs vyras atsiprašė, padengė padarytą žalą, suprato, kad per daug įsiaudrino. Išsiskyrėme taikiai“, – atviravo pašnekovas. 

„Jei pasiūlo į galvą – yra du variantai arba priiminėji, arba greitai bėgi“, – juokavo vairuotojas. Pašnekovas atviravo, kad negrįžus ilgesnį laiką, ypač naktį, jaudinasi žmona, skambina. Nes Lietuvoje taksistai nėra apsaugoti, keleiviai laisvai gali šalia tavęs atsisėsti, tarp vairuotojo ir keleivio jokių atitvarų nėra kaip kitose Europos valstybėse. „Mūsų kraštuose užpuolimų pasitaiko, bet galima sakyti, jog esame pakankamai saugūs“, - teigė taksistas.

Esame eiliniai žmonės

Pašnekovas pasakojo, kad taksistai – tai eiliniai žmonės. Nors darbas dėvėti kostiumo nereikalauja, tačiau būtina prižiūrėti save, mašina turi būti švari, graži. Vieni klientai yra tylesni, užsidarę savyje – visą kelionę nė žodžio neprataria, kiti – nuoširdžiai pasakoja savo dienos įvykius, klausia net šeimyninio patarimo.

„Žmonės, turintys mažiau pinigų, derasi, prašo pavėžėti pigėliau, jei apkrovimo nėra, susitariame, pavežu. Juk ir pats nežinai, į kokią situaciją papulsi, gal kada nors pačiam reikės pagalbos. Patys dosniausi keleiviai yra turistai iš Maskvos, būna, kad angliškai pakalbėjus labai nuoširdžiai atsiveria Norvegai, svečiai iš Jungtinės Karalystės. Taksisto darbas yra labai atsakingas, reikalaujantis kantrybės, bet tuo pačiu ir smagus, nes sutinki begalę skirtingų žmonių, su kuriais tikrai įdomu pabendrauti“, – kalbėjo pašnekovas.  

Ar žinomos taksi vairuotojų problemos Savivaldybei?

Susisiekus su Palangos miesto Savivaldybės administracija, pabandėme pasiteirauti, ką valdininkai daro, kad pagerėtų taksi vairuotojų sąlygos, seniau dirbantieji nevarinėtų iš Savivaldybės nustatytų vietų naujai į rinką bandančių įsilieti taksi vairuotojų. Nerimą sukėlė ir nelygios konkurencijos sąlygos, kuomet ant ženklo, reglamentuojančio taksi stovėjimo vietą, uždėtas vienos ar kelių taksi įmonių numeriai, tad bandėme pasiteirauti, kodėl vienos taksi bendrovės šitaip išskiriamos iš kitų, kieno sutikimu ar leidimu.

Savivaldybės tarnautojai šia tema su mumis bendravo gana nenoriai. Palangos miesto savivaldybės administracijos Rinkliavų skyriaus specialistė Asta Mordvinukienė, pasiųsdama mus kreiptis į Viešosios tvarkos skyrių ir atsisakydama nuo viešo komentaro spaudai, tikino, kad su taksi veikla nėra susijusi. Specialistė tikino, kad ant taksi stovėjimo vietą žyminčio ženklo jokių taksi bendrovių telefonų numerių nėra ir būti negali. Ji svarstė, kad tokią vidinę tvarką nusistatė patys vairuotojai. „Kas kaip moka, tas taip ir reklamuojasi, Savivaldybė jiems kontroliuoti darbuotojo tikrai nestatys, o nustatytose stovėjimo vietose jie turėtų patys susitarti – vienam išvažiavus, galėtų ta pačia vieta  naudotis kitas“, – nurodė valdininkė.   

Vidinių konfliktų nekontroliuoja

Raštu susisiekus su Savivaldybės viešųjų ryšių specialiste Egle Palubinskaitė gavome oficialų raštišką atsakymą, kuriame tarp gausybės nutarimų ir taisyklių nuorodų mūsų klausimo esmę atitiko vos keli sakiniai: „ Dar kartą akcentuojame, kad Rinkliavų skyrius tik išduoda leidimus verstis aukščiau minėta veikla, bet nereguliuoja, nenustato ar kitaip nekontroliuoja automobilių, teikiančių taksi paslaugas, stovėjimo. Turintys leidimus gali stovėti ir bet kurioje miesto vietoje, jeigu to nedraudžia Kelių eismo taisyklės. Dėl konkrečių stovėjimo vietų konkretiems automobiliams: jokia tvarka nereglamentuoja, kad konkretus automobilis, teikiantis taksi paslaugas, privalo stovėti konkrečioje vietoje. Pagal išduotą galiojantį leidimą vairuotojas stovėjimo vietą gali rinktis pats. Jeigu kalbėtume apie taksi stoteles (Kelių eismo taisyklėse nustatytu ženklu pažymėta taksi stovėjimo vieta), jomis turi teisę naudotis visi vežėjai, turintys Palangos miesto savivaldybės administracijos išduotą leidimą vežti keleivius lengvuoju automobiliu taksi. Keleiviai į taksi priimami taksi stotelėse arba ten, kur sustoti nedraudžia Kelių eismo taisyklės“.

Specialistė mums rekomendavo susisiekti su Palangos miesto rinkliavų centru (Savivaldybės kontroliuojama įstaiga), kuris kontroliuoja taksi automobilių stovėjimą. Anot E. Palubinskaitės, Savivaldybės Viešosios tvarkos skyrius gali tik surašyti protokolą už taksi taisyklių pažeidimus: pasibaigęs automobilio techninis pasas, taksi vairuotojas rūko automobilio salone, automobilis, teikiantis taksi paslaugas, nėra apipavidalintas, t. y. neturi informacinio flakono ir pan. Jokiais kitais atvejais Viešosios tvarkos skyriaus pareigūnai nekontroliuoja vairuotojų stovėjimo, ar juo labiau jų vidinių konfliktų.

Rinkliavų centras mums nurodė, jog taksi automobilių stovėjimo nekontroliuoja – tai nėra šio centro kompetencija.

Sočiai pastumdyti nuo vieno valdininko prie kito, išsamius atsakymus išgirdome tik iš mero patarėjo Prano Žeimio, kurie dėkojo žurnalistams, atkreipusiems dėmesį į opią problemą. 

Ženklus pakeitė be Savivaldybės žinios

Komentuoja mero patarėjas P.Žeimys:

Palangos mieste šiuo metu su leidimais dirba 118 taksi automobilių, jie turi visus reikiamus leidimus. Automobiliai taksi prie prekybos centro „Maxima“ (dabartinė autobusų stotis) stovi privačioje teritorijoje.

Taksi stotelės, esančios Palangos miesto turgavietės, buvusios autobusų stoties teritorijose, Vytauto g. prie bažnyčios, yra pažymėtos kelio ženklu Nr. 549 (Taksi stotelė) (Lengvųjų automobilių taksi stovėjimo vieta). Taksi stotelėmis turi teisę naudotis visi 118 vežėjų, kuriems Palangos miesto savivaldybės administracija yra išdavusi leidimus vežti keleivius lengvuoju automobiliu, nepriklausomai nuo to, kokia papildoma informacija yra šiuo metu užrašyta ant minėto kelio ženklo.

Pažymėtina, kad kelio ženklus Nr. 549 šiose taksi stotelėse su telefonų numeriais galimai yra pakeitę taksi paslaugas teikiantys asmenys be Palangos miesto savivaldybės (toliau – Savivaldybė) žinios. Artimiausiu metu Savivaldybė pakeis ženklus, ant jų nebus jokių užrašų.

Informacija apie taksi iškvietimą gali būti skelbiama tik po ženklu pritvirtintoje lentelėje. Aiškinantis situaciją, taksi paslaugas teikiantys asmenys pripažino, kad telefono numerius užsiklijavo patys, be suderinimo su Savivaldybe.

Tapti matomiems yra daugybė būdų, pavyzdžiui, suderinti su Savivaldybe dėl papildomos lentelės ir turinio joje po kelio ženklu Nr. 549, informaciją skelbti asmeniniuose, socialiniuose ir kituose tinklapiuose, vietinėje spaudoje, per TIC, viešbučių ir restoranų asociaciją ir pan. Išskirtinių konkurencinių sąlygų Savivaldybė nesuteikia.

Ar seniau dirbantys taksistai turi teisę varyti iš numatytos stovėjimo vietos kitus, kurių telefono numerio ženkle nėra? Tokių teisių niekas neturi.

Atsižvelgiant į problemos rimtumą, ir siekdami palengvinti darbo sąlygas taksistams, Eismo saugumo komisija svarsto galimybę įrengti taksi stotelę arčiau J. Basanavičiaus g., aikštelėje prie vilos „Romeo ir Džiuljeta“. Darbo sąlygos turės pagerėti, o nelegalių užrašų, kuriuose skelbiami ant ženklo tik vienos taksi bendrovės telefono numeriai, nebeliks.

Palanga taksi karai palangiškiaiTaksistai
Jei pastebėjote klaidą, pažymėkite reikalingą tekstą ir spauskite Ctrl+Enter, kad pranešti apie tai redakcijai.
Exchange Rates
USD 0,937