Po mitingo prie Seimo LRT atakuota socialiniame tinkle

Reuters/Scanpix nuotr.

Ineta Nedveckė

Per dieną – dešimtys puslapio vertinimų viena žvaigždute ir daug panašaus, kartais net identiško turinio komentarų. Jeigu aptikote taip įvertintą feisbuko puslapį, jo administratoriams greičiausiai teko susidurti su virtualios erdvės linčo teismu. Pabūti tokio teismo teisiamųjų suole antradienį galimybę turėjo ir LRT.

O tokio susidorojimo esmė paprasta – autoritetingas asmuo feisbuko grupėse ragina įvertinti konkretų puslapį žemiausiu reitingu dėl kažkokios priežasties. O tokį raginimą aptikęs vartotojas, kaip aiškina socialinių tinklų rinkodaros ekspertai, dažnai neanalizuoja situacijos, netikrina faktų ir pasiduoda minios jausmui.

Vadina tipine isterija

„Tai yra visiškai tipinė isterija. [...] Didžioji dalis vartotojų nuomonę apie ką nors susiformuoja ne konstruktyviai, analizuodami, tikrindami faktus ir panašiai, o matydami kitų komentarus“,– LRT.lt komentavo vienas iš „Choco Agency“ partnerių Tomas Nemura.

T. Nemura, K. Čachovskij/DELFI nuotr.

Dešimčių žemiausių puslapio vertinimų banga LRT feisbuko puslapyje nusirito antradienį, antroje dienos pusėje, po raginimo tai padaryti vienoje iš socialinio tinklo grupių. Jos narius vienija nepritarimas Vaiko teisių apsaugos sistemai. Grupei priklauso beveik 48 tūkst. narių.

Visuomeninis transliuotojas daugiausia komentarais anglų kalba kaltintas neobjektyvumu ir vaikų atiminėjimo iš šeimų skatinimu. Daugelio komentarų prie vertinimų tekstas yra identiškas.

„Daugelis Lietuvos ir pasaulio žiniasklaidos priemonių nebuvo palikę atsiliepimų platformos savo paskyrose, o LRT stengiasi išnaudoti kuo daugiau galimybių kontaktuoti su auditorija, deja, tuo buvo pasinaudota piktybiškai ir bandant paveikti žurnalistų darbą“, – akcentavo LRT skaitmeninių projektų vadovė Lina Patskočimaitė. Reaguojant į tokius veiksmus, LRT feisbuko puslapio vertinimo funkcija laikinai išjungta.

Pasak L. Patskočimaitės, didelės įtakos bendram puslapio vertinimui tai nepadarė, nes iš viso visuomeninio transliuotojo puslapis turi apie 3300 vertinimų ir bendras reitingas kito nuo 4,3 iki 3,9. 

Įrašo, raginančio neigiamai vertinti LRT feisbuko puslapį, autorių papiktino tai, kad LRT žurnalistė, sekmadienį tiesioginiame eteryje pranešusi apie Vaiko teisių apsaugos sistemai nepritariančių aktyvistų protestą, minėjo, kad į jį atvyko 500 žmonių (pasak renginio organizatorių, protestuotojų buvo 4 tūkstančiai).

Praėjus maždaug 15 minučių nuo renginio pradžios, tiesioginiame eteryje ji kalbėjo: „Pasikonsultavau su policijos pareigūnais, kurie geriau įpratę skaičiuoti žmonių minias, tai, jų teigimų, žmonių yra maždaug iki 500. [...] Mitingas prasidėjo visai neseniai, kaip minėjau, žmonių apie 500, bet jų po truputį čia vis daugiau dar plaukia“, – kalbėjo ji.

Trečiadienį Lietuvos policijos atstovas Ramūnas Matonis sakė, kad „policijos pareigūnai, nustatydami žmonių susibūrimo renginyje skaičių, apskaičiuoja jį vertindami bendrą aplinkos vaizdą, žmonių koncentraciją, jų tankumą. Atsižvelgiama į tai, ar žmonės su plakatais ar be jų, kiek yra žalios vejos, ar žmonės tankiai, ar retai sustoję. Kalbant apie praėjusį mitingą, vykusį savaitgalį, jame dirbusių pareigūnų vertinimu, dalyvių buvo apie 1500. Šis skaičius pateikiamas apytikris ir negali būti vertinamas kaip absoliučiai tikslus.“

Naudoja linčo teismams

„Socialinio marketingo“ kūrybos ir procesų vadovas Aidis Dalikas kalbėjo, kad galimybę vertinti puslapius interneto vartotojai pradėjo naudoti kaip įrankį surengti linčo teismą ir nubausti.

„Kartu su socialiniais tinklais žmonės atrado funkciją sutelktai reikšti savo nepasitenkinimą ne visai pagal tiesioginę paskirtį. Tai naudojama kaip galimybė kažką nubausti arba kažkam parodyti savo nepasitenkinimą.

Dažniausiai tai naudojama tokiems linčo projektams, kai kokia kavinė su klientu negerai elgiasi ir tada kiti nori parodyti, kad irgi jos nepalaiko; kai įmonė neteisingai arba teisingai, bet nepalankiai sprendžia kažkokią kliento problemą. Tada draugai, pažįstami ar visai nepažįstami, bet palaikantys jų idėją, kviečiami balsuoti viena žvaigždute tarsi pakenkiant verslui ir taip parodant, kad „mes esame padėties šeimininkai“, – sakė jis.

A. Dalikas, „Facebook“ nuotr.

Ilgainiui vertinimas taip nepasitikima

Komentuodamas šią situaciją, T. Nemura kalbėjo, kad vertinimų reakciją tokioje situacijoje sukelti buvo gana paprasta.

„Čia tikrai yra viena iš tų temų, kai tą isteriją sukelti yra pakankamai lengva – klausimas yra jautrus, potencialiai aktualus visiems, tai tarsi liečia kiekvieną. Klausimas, kas ir kiek gilinasi ir kas už to stovi, yra visiškai atskiras“, – sakė vienas iš „Choco Agency“ partnerių.

„Socialinio marketingo“ kūrybos ir procesų vadovo teigimu, tokių feisbuko puslapių vertinimo atvejų daugėja. Ir tai turi ir dar vieną pasekmę – žmonės vis dažniau nenori pasikliauti internetiniais vertinimais. 

Pasak jo, kritiškam socialinio tinko vartotojui turėtų užkliūti, jeigu puslapis turi daug 4–5 žvaigždučių ir laviną 1 žvaigždutės vertinimų „Akivaizdu, kad tai nėra kasdienė problema, su kuo susiduria klientai (blogas aptarnavimas ar dar kažkas), bet tiesiog tikslingai šmeižiama ar baudžiama. Iš esmės žmonės pradeda nebekreipti į tai dėmesio“, – kalbėjo jis.

Minėdami verslą, kuriam dažniausiai su tokiomis vertinimo „akcijomis“ tenka susidurti, ekspertai kalbėjo apie maitinimo įstaigas. Abiem atmintin įsirėžė atvejis, kai vieną kavinę 1 žvaigždute pradėjo vertinti veganai, nes ši jiems negalėjo pasiūlyti veganiško maisto.

„Ko tokiose situacijose nereikėtų tikėtis, tai konstruktyvaus elgesio. Niekas nesigilina. Užtenka vieno isteriškai nusiteikusio veikėjo, parašančio kokį komentarą kokioje nors grupėje, ir turite rezultatą. Net netikrina, neklausia ir nesigilina“, – aiškino T. Nemura.

Kaip kalbėjo A. Dalikas, tokios vertinimo bangos trunka 2–3 dienas. O dažnai vertinimuose netgi galima matyti skirtingas puses palaikančiųjų kovą – vieni vertina tik 1 žvaigždute, kiti – tik 5.

„Dažniausiai tai yra minios instinktas, linčas. Tikrai nėra objektyvus procesas. Dažniausiai yra taip: kažkas padarė, kažkas pasakė, aš to žmogaus nuomone daugiau ar mažiau pasitikiu ir dabar visi nueisime ir įvertinsime viena žvaigždute“, – sakė A. Dalikas.

Įmonėms, susidūrusioms su panašia problema, socialinių tinklų rinkodaros specialistai patarė kuriam laikui išjungti vertinimo galimybę, bet palikti galimybę siųsti žinutes, rašyti komentarus ar ant puslapio sienos.

LRT.lt

18:01, balandžio 24 d.